به گفته خبرنگار اتاق خبر ۲۴: 

 

شبکه های اجتماعی این روزها برای جذب مخاطب دست به تغییرات گسترده ای زده اند که همین امر موجب شده بسیاری از کاربران در نصب تعداد شبکه های اجتماعی در تلفن هوشمند خود دچار افراط شوند. موضوعی که اگر به همین روند ادامه داشته باشد در آینده ای نزدیک فرد را مجبور به مراجعه کلینیک های ترک اعتیاد مجازی می کند. یکی از راه هایی که میتوان فهمید چه کانال یا شبکه اجتماعی برایمان کاربرد ندارد این است که با مراجعه به آنها متوجه شویم پست های نخوانده بسیاری وجود دارد. این بدین معناست که اغلب یا فرصت نکرده یا جذابیتی برای شما ندارند.

 

هر چه زودتر خود را در اینترنت کنترل کنید

 

استفاده درست و صحیح از شبکه‌های اجتماعی مهارت مهمی است که اگر به دنبال موفقیت در زندگی هستید باید آن را بیاموزیم:

ابتدا زمان خود را در استفاده مدیریت کنیم

 بسیاری از افراد ساعت‌ها زمان خود را بدون هیچ دلیلی صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و بدین شکل نه‌تنها از این شبکه‌ها استفاده صحیحی ندارند بلکه از تمام‌ کارهای روزمره و بااهمیت خود نیز جا می‌مانند؛ اما اگر در استفاده از شبکه‌های اجتماعی مدیریت زمان داشته باشید به‌راحتی می‌توانید به تمام‌ کارهای خود رسیدگی کرده و درعین‌حال از شبکه‌های اجتماعی به‌درستی استفاده کنید.  اگر به‌تنهایی نمی‌توانید زمان خود را در استفاده از شبکه‌های اجتماعی مدیریت کنید می‌توانید از خانواده و یا دوستان خود کمک گرفته و از آن‌ها بخواهید بر برنامه‌ریزی شما نظارت کنند.

 

هر چه زودتر خود را در اینترنت کنترل کنید

 

 

همیشه آنلاین بودن خطرناک است

روش بعدی استفاده بهتر شما از شبکه‌های اجتماعی  این است که زمان کم‌تری را در اینترنت سپری کنید. نیازی نیست همیشه آنلاین باشید، زمانی هم برای سایر امور بگذارید.

حساب‌های کاربری خود را محدود و یکسان سازی کینم

 هرکدام از شبکه‌های اجتماعی که به نیازها و علایق‌تان نزدیک‌تر است را انتخاب کرده و حداکثر در دو شبکه اجتماعی حضوری فعال داشته باشید. علاوه بر اینکه می‌توانید حساب‌های کاربری‌تان را یکپارچه کنید و با ارسال یک پست در یکی از شبکه‌های اجتماعی آن را در سایر شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارید. برنامههای مختلفی وجود دارند که این اجازه را به شما می‌دهند تا حساب‌های کاربری خود را یکپارچه کنید.

 

هر چه زودتر خود را در اینترنت کنترل کنید

 

 

اگر در شبکه های اجتماعی هستید مفید باشید!

 سعی کنید خودتان عکاسی کنید، مطلب جمع‌آوری کنید و نظرات خود را در صفحه خود منعکس کنید، با دیگر کاربران به بحث و تبادل‌نظر بپردازید و در کل خودتان تولید محتوا کنید. فراموش نکنید شبکه‌های اجتماعی جایی برای تبادل‌نظر و نشان دادن استعداد و عقاید شماست نه اینکه عقاید و نظرات دیگران را کپی کنید. هم در چشم دوستان و دنبال کنندگان‌تان کاربر حرفه‌ای‌تری به نظر می‌آیید.

در صورت استفاده از این فضا حرفه‌ای باشید!

علاوه بر شبکه‌های اجتماعی مشهوری همچون اینستاگرام، فیس‌بوک و توییتر در شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های حرفه‌ای‌تری نیز عضو شوید. شبکه‌های اجتماعی که به آینده شغلی و تحصیلی شما کمک بسیاری می‌کنند و می‌توانید از کاربران آن‌ها مشاوره بگیرید.

 

هر چه زودتر خود را در اینترنت کنترل کنید

 

 

چه کسانی باید بیشتر نگران باشند؟
 

 یک روان شناس با تاکید بر ضرورت کنترل زمان استفاده از موبایل، گفت: گاهی اوقات هیچ آسیبی از سوی محتوای شبکه های اجتماعی متوجه فرد نیست، اما بزرگترین آسیب زمان زیادی است که صرف آن می شود و خستگی های مفرطی است که می تواند بوجود بیاورد.
دکتر علی اسماعیلی در این رابطه افزود: اعتیاد به موبایل و شبکه های اجتماعی در بلند مدت می تواند کاهش حافظه، از دست دادن انگیزه و اختلال در روابط اجتماعی را به دنبال داشته باشد. پس مدیریت زمانی که صرف استفاده از موبایل می شود بسیار مهم است که به اندازه معقول باشد و به صورت اعتیاد در نیاید.

وی با بیان اینکه اعتیاد به موبایل هم مانند سایر انواع اعتیاد اثرات منفی بسیاری دارد، در تعریف اعتیاد گفت: هرگاه فرد در استفاده از چیزی زیاده روی کرده، برای او تبدیل به یک عادت شود و بدون توجه به مشکلات و مسائل ضروری زندگی به آن کار ادامه داده و بخش عمده ای از وقت خود را به آن اختصاص دهد و حتی باوجود فشارها و استرس هایی که به او وارد می کند، نتواند از آن رهایی یابد، درواقع فرد معتاد شده است.

این استاد دانشگاه افزود: اعتیاد به موبایل و فضای مجازی هم به همین شکل است و می تواند تمام مسائل اصلی و ضروریات زندگی یک فرد را تحت الشعاع خود قرار دهد به گونه ای که از بسیاری از وظایف اصلی زندگی خود بازمی ماند. یک مادر در قبال فرزندپروری و همسرداری خود و وظایفی که در این زمینه دارد و فرزندان هم از وظیفه اصلی خود یعنی درس خواندن باز می مانند.

 

هر چه زودتر خود را در اینترنت کنترل کنید

 

وی یکی از معضلات اصلی اعتیاد به موبایل و شبکه های اجتماعی را بی خوابی دانست و گفت: افرادی که مدام و تا نیمه های شب سرگرم استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی هستند و به پرسه زنی در فضای مجازی می پردازند، دچار بی خوابی و به تبع آن خستگی، اضطراب و افسردگی می شوند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه اعتیاد به موبایل در مجموع می تواند مشکلات روانی بسیاری را به همراه داشته باشد، تاکید کرد: صرف زمان زیاد در فضای مجازی علاوه بر مشکلات روانی، مشکلات جسمی زیادی هم به همراه دارد.

وی مدیریت استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی بویژه مدیریت زمان را مهمترین راهکار جلوگیری از آسیب های اعتیاد به فضای مجازی دانست و گفت: اولا خود بزرگسالان باید این فرآیند را مدیریت کنند. چون خیلی از بزرگسالان هم به نوعی خود درگیر اعتیاد به فضای مجازی هستند. بنابراین تا بزرگسالان نتوانند اعتیاد خود را کنار بگذارند برای فرزندانشان هم نمی توانند کار مثبتی انجام دهند.

این روانشناس درخصوص پیامدهای افراط در استفاده از موبایل گفت: بطور خلاصه می توان افسردگی، اظطراب، بی خوابی و خستگی مفرط را از پیامدهای اعتیاد به موبایل دانست که درنهایت همه اینها منجر به افت کارکردها و عملکردهای اساسی زندگی فرد خواهد شد.

وی افزود: این اعتیاد همچنین آشفتگی هایی در خانواده ایجاد کرده و ارتباط بین افراد خانواده را کاهش می دهد.

 

 

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما